Rasmussen Ejlersen, Ejler

Birth Name Rasmussen Ejlersen, Ejler
Gender male
Age at Death 85 years

Narrative

Fyns Tdense, 22. Februar 1960

Faaborgegnens første kunstmaler...

Bondebrengen Rasmssen-Eilersen, der ved grevelig bistand blev kunstner

For kort tid siden sogltes paa en auktion i Aarhus et landskabsmaleri af E.Rasmussen-Eilersen. Kun et faatal af auktionsgæsterne tænkte over, at der her var tale om etmaleri af en af pionererne i den fynske naturalistiske malerkunst.
For den store almenhed er Rasmusssen-Eilersen i dag en glamt maler. Det er i grunden ganske uretfærdigt, for hans indsats var af stor betydning, og hans billeder værdsættes stadig af kendere.
Eiler Rasmussen-Eilersen fødtes i 1827 paa en gaard i Ørterby i Svanninge Sogn. Gaarden blev senere udflyttet under nav af Illumgaard. Han voksede op hjemme paa gaarden og deltog i arbejdet, men paa et tidligt tidspunkt vaktes hans interesse for tegning og maleri, og han begyndte at sysle medfarver i sin fritid. Hans far, Rasmus Eilersen, var en indflydelsesrig mand i Sognet, og anset af saavel standsfæller i bondestanden som af herskabet paa Hvedholm. Han kunne antagelig ogsaa se, at sønnen godt kunne gøre sig gældende i andre erhverv en netop landbrug, og derfr blav han sat i malerlære i Faaborg. Det var utvivlsomt helt efter sønnens ønske. Datidens malersvende havde til opgave at arbejde paa egnens herregaards, og Rasmussen-Eilersen var sandsynligvis ogsaa været paa "herregaardsarbejde."

Greven tilbød at hjælpe til
Under arbejde paa Hvedholm gjorde han et godt indtryk paa grev Preben Bille-Brahe, som muligvis har betroet svenden at udføre noget dekorationsarbejde. Greven tilkaldte gaardmanden fra Østeby og overfor denne sagde greven, at han havde lagt mæske til den dyktige malersvend og derfor ville anbefale, at han blev optaget paa akademiet od uddannet som kunstmaler. Grevens opmærksomhed og tilskyndelse forblev ikke uden virkning. Ganske vist kunne Rasmus Eilersen henvise til, at han havde 7 børn foruden, og det var ikke nogen let sag at afse midler til et langvarigt ophold i København, selv om han aldrig saa gerne ville hjælpe sin opvakte søn.
– Men naar jeg nu hjælper til, gaar detvel! skal greven have sagt. Og saaledes blev det. I en alder af ca. 20 aar blev Rasmussen-Eilersen optagt paa akedemiet i København. Og livet ignnem bevarede han en stor taknemmelighed og beundring for den grevelige familie paa Hvedholm. Hans søskende oplevede intet afsavn i den anledning. I hvert fald erhvervede alle sønnerne senere hver sin gaard!
Som bondesøn maatte Rasmussen-Eilersen deltage i krigen 1848-50, og denne periode betød vel nok en afbrydelse i hans uddannelse . Nogle aar efter sin hjemsendelse giftede han sig med restauratør Winnings datter i Faaborg. Han havde lært hende at kende iunder sin læretid i Faaborg. Slægten Winning var meget kendt og anset i byen, og hans hustru blev ham en meget trofast støtte og opmuntrende raadgiver.

Gik ud i naturen
Endnu ifør 30 aars alderen var Rasmussen-Eilersen kendt som en dygtig maler. Datidens malerier udførtes i det mvæsentlige som aterlier-arbejder, men Rasmussen-Eilersen udførte mange studier og skitser direkte i naturen, og han blev meget hurtigt betegnet som landskabsmaler. Fritz Syberg fortæller i sine eindringer, at han og Peter Hansen en søndag spadserede til Alleskoven ved Faaborg for at tegne. De var begge malerærlinge i Faaborg, men dyrkede kunstmaleriet i deres fritid. Under turen spurgte Peter Hansen, om Syberg ikke havde lyst til at blive rigtig kunstmaler. Syberg svarede ad en omvej ved at spørge sin kammerat, om denne da troede, at det var muligt. Svaret var et ubetinget ja. Paa Sybergs næste spørgsmaal om, hvor langt det da var muligt at naa, svarede Peter Hansen, at det nok skulle være muligt for Syberg at blive lige saa stor og kendt landskabsmaler som Rasmussen-Eilersen. Og saa fortæller Syberg videre: Det blændede mig! Jeg kunde ikke tro, det var sandt, skønt jeg ikke et øjeblik troede paa hans oprigtighed. Jeg foretrak at holde mig til jorde.
Det vil af denne lille ordvæksling og kammeratlige ungdomssnak fremgaa, at Rasmussen-Eilersen var en skattet og beundret kunstner – ogsaa blandt de fremspringende talenter i Faaborg, der senere skulle overskygge deres ideal. Rasmussen-Eilersen var et slags forbillede. Man saa op til ham, og man stræbte efter at blive lige saa dygtig som han.

Solgte godt
I arrenes løb fremstillede Rasmussen-Eilersen mange billeder, og han solgte til godserne, præstegaardene og flere offentlige samlinger. Saaledes endte mange billeder paa Hvedholm og Damsbo. Nogle af hans første bestillinger var netop til den grevelige familie paa Hvedholm: han skulle levere et maleri til hver af grevens børn.
Han var en af de første kunstnere, der udnyttede Svanninge bakker som motiv i kunsten. Særlig holdt han af partierne omkring Gaasebjerg Sand og udsigten over Hælnæsbugten. Som ældre mand blev han aldrig træt af at lovprise "De fynske bjerge" og deres lyngflader med det vide udsyn. Saa tidlig som i 1860'erne malede han et stort oliebillede med Svanninge bakker i lyng. Billedet var i mange aar et af de kæreste billeder i den store kunstsamling paa Hvedholm.
Rasmussen-Eilersen rejste en del i udlandet. Han kunne tillade sig længere rejser, fordi han efterhaanden blev en velsitueret mand. Saaledes rejse han i Tyskland, Italien, England, Frankrig og Østerig. Alligevel var det den hjemlige motivverden, der betog ham stærkest. Bl. a. holdt han meget af Dyrehaven og af egnen omkring Frijsenborg og Faaborg. Naar han aflagde besøg paa sin hjemegn, stillede den gamle greve paa Hvedholm køretøj til hans raadighed, saa han uden besvær kune besøge sin familie. Under køreturene havde han et aabent blik for de maleriske motiver, og han tegnede ofte smaa skitser til senere færdiggørelse.
Venskabeligt var han ogsaa knyttet til Faaborgs mest velhavende hjem, storkøbmanden Voigt. Da købmand Voigt skænkede en ny altertavle til kirken, var Rasmussen-Eilersen raadgiver, opg det skyldes sikkert ham, at der blev professor Marstrand, der malede den ny altertavle. Kirkens gamle haandskaarne altertavleblev hensat paa loftet og endte senere paa Nationalmuseet. Men i 1850'erne var der flertal for at faa klenodiet udskiftet til fordel for et stort lærred i massiv egetræsramme.

En ren og redelig naturopfattelse
Blandt Rasmussen-Eilersens mest ærefulde salg kan nævnes afhændelsen til Nationalgalleriet, kejserinde Dagmar og Kunstmusset. Af kyndige blev hans kunst betegnet som velkomponeret og sandfærdig. Især hans mindre landskabsarbejder var præget af ren og redelig naturopfattelse, men mange af hans støøre arbejder er ogsaa præget af ægte naturglæde og sanddru skildring. Hans billeder talte baade til øjet og fantasien. I nogen grad blev han senere sat i skyggen af de stærke fynboer, som med kraft rykkede frem i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Peter Hansen, Fritz Syberg, Johannes Larsen, Poul S. Christiansen og flere andre bragte nyt liv til malerkunsten. Men Rasmussen-Eilersen var med til at bane vej for det ny syn og for den efterfølgende malergeneration.
Han var i virkeligheden den første kunstner af format og berømmelse paa Faaborgegnen. Fr ham havde maler Lange virket og før ham igen en maler Bjørnøe, men deres arbejder var stærkt præget af naivisme. Dog noede maler Lange en vis position, men langtfra paa højde med Rasmussen-Eilersen popularitet.
Ved sin død i 1912 som en gamel mand efterlod Rasmussen-Eilersen sig en betydelig kunstsamling paa ca. 140 malerier, hvoraf de ca. 30 var med motiver fra Faaborgegnen.

Billeder, der sjælden kom i handelen
Hans malerier og navn er ikke kendt af mange, og man finder dem vist ikke mere offentlig fremme i malerisamlingerne. Det behøver dog ikke at betyde, at de ikke værdsættes. Det kan ogsaa skyldes pladsmangel. Meget tyder i virkeligheden paa, at malerier af den "gamle generation" nok skal vide at hævde sig i fremtiden. Det fremgaar bl.a. deraf, at hans billeder meget sjældent kommer i hadelen. De bevares i slægterne enten som kosteligt arvegods eller som en værdifast pengeanbringelse. Og saa er de tillige til stor glæde for besidderne. Rasmussen-Eilersen billeder er spedt ud over hele landet. Selv om han var født paa Faaborgegnen og livet igennem holdt forbindelsen vedlige med sin slægt og venner paa denne egn, saa findes hans billeder i alle landsdele. Saavel læge E.Ejlers, Hvedholm, som krædslæge N.F.Rasmussen, Faaborg, ejer gode og karakteristiske billeder af Rasmussen-Eilersen. Man savner dog en samlet fortegnelse over denne pionermalers billeder. En aktiv kunstforrening i Faaborg burde se det som en naturlig opgave at arrangere en udstilling ved passende lejlighed f.eks. ved 50 aarsdagen for kunstnerens død, eltsaa i 1962. Det ville langtfra blive nogen kedelig udstilling. Og motiveringen for en saadan udstilling kunne udmærket være den, at Rasmussen-Eilersen billeder giver et grundigt og storslaaet indtryk af egnens topografi for ca. 100 aar siden.
Det skulle nok være muligt at skabe en udstilling, der vil vise, at Rasmussen-Eilersen ikke er nogen glemt kunstner. Dertil er hans kunst alligevel for stærkt hævet over det tidstypiske. Rasmussen-Eilersen var med til at bane vej for andre, og banebryderne i fynsk og dansk malerkunst kan nok i fremtiden blive erindret af slægter, der fatter betydningen af fortidens spor i nutidens jord. Og paa Faaborgegnen vil han i hvert fald blive erindret som den første egentlige kunstmaler.

Edv. A.

Events

Event Date Place Description Sources
Birth 1827 Østerby, Millinge, Svanninge sogn, Sallinge Herred, Svendborg, Region Syddanmark, Denmark    
Death 1912      
Occupation     Maler  

Parents

Relation to main person Name Birth date Death date Relation within this family (if not by birth)
Father Ejlersen, Rasmus1788-11-271869-02-22
Mother Hansdatter, Anneabout 17971873-01-05
    Sister     Rasmusdatter, Maren about 1816 1891
    Brother     Rasmussen Ejlersen, Hans Ejler about 1818
    Sister     Rasmusdatter Ejlersen, Ellen Marie 1820-03-17 1869-02-22
    Brother     Rasmussen Ejlersen, Rasmus about 1825
         Rasmussen Ejlersen, Ejler 1827 1912
    Sister     Rasmusdatter, Anne Kirstine about 1830
    Sister     Rasmusdatter Ejlersen, Johanne Marie about 1832
    Brother     Rasmussen Ejlersen, Niels about 1836